mRNA profiling zur Bestimmung der Spurenart

Körpersekrete werden herkömmlich mit enzymatischen und immunologischen Vortests nachgewiesen, die zum Teil unspezifisch sind. Mittels mRNA profiling wird die Expression sekretspezifischer Proteine nachgewiesen. Innerhalb der EDNAP Gruppe (European DNA profiling group) wurden mRNA Marker für Blut, Speichel, Sperma, Vaginalsekret, Menstrualblut und Haut getestet. Mittels Hochdurchsatzsequenzierung suchen wir innerhalb der mRNA-Transkripte nach Sequenzvarianten, die es erlauben das Sekret dem Spurengeber zuzuordnen.

Kollaborationen

University of Central Florida, USA

Publikationen

Dørum G, Ingold S, Hanson E, Ballantyne J, Russo G, Aluri S, Snipen L, Haas C. Predicting the origin of stains from whole miRNome massively parallel sequencing data. Forensic Sci Int Genet 40 (2019) 131-139.

Ingold S, et al. Body fluid identification using a targeted mRNA massively parallel sequencing approach - results of a EUROFORGEN/EDNAP collaborative exercise. Forensic Sci Int Genet 34 (2018) 105-115.

Dørum G, Ingold S, Hanson E, Ballantyne J, Snipen L, Haas C. Predicting the origin of stains from next generation sequencing mRNA data. Forensic Sci Int Genet 34 (2018) 37-48.

Hanson E, Ingold S, Haas C, Ballantyne J. Messenger RNA biomarker signatures for forensic body fluid identification revealed by targeted RNA sequencing. Forensic Sci Int Genet 34 (2018) 206-221.

Haas C, et al. RNA/DNA co-analysis from human skin and contact traces – results of a sixth collaborative EDNAP exercise. Forensic Science International: Genetics 16 (2015) 139–47.

Haas C, et al. RNA/DNA co-analysis from human menstrual blood and vaginal secretion stains: Results of a fourth and fifth collaborative EDNAP exercise. Forensic Science International: Genetics 8 (2014) 203–212.

Haas C, et al. RNA/DNA co-analysis from human saliva and semen stains – results of a third collaborative EDNAP exercise. Forensic Science International: Genetics 7 (2013) 230-239.

Haas C et al. RNA/DNA co-analysis from blood stains – results of a second collaborative EDNAP exercise. Forensic Science International: Genetics 6 (2012) 70-80.

Haas C, Klesser B, Maake C, Bär W, Kratzer A. mRNA profiling for body fluid identification by reverse transcription endpoint PCR and realtime PCR. Forensic Science International: Genetics 3 (2009) 80-88.